انتصاب استاندار سیستان و بلوچستان، نقطهی کانونی توسعهی استان است، آن را سبک نشمرید.

از خیلی دور نمیگویم، حکومت مکران در دست دوستمحمدخان بارکزایی از قوم افغان بود و در همین حال حکومت سیستان در دستان کیانیها. این دو در کنار حکومت سیستان شرقی که بارکزاییها داشتند، با مواصلت بین حاکمان بزرگ بارکزایی و کیانی، مبدل به یک سرزمین یکپارچه و متحد بود و اقوام بلوچ، افغان و فارس
از خیلی دور نمیگویم، حکومت مکران در دست دوستمحمدخان بارکزایی از قوم افغان بود و در همین حال حکومت سیستان در دستان کیانیها. این دو در کنار حکومت سیستان شرقی که بارکزاییها داشتند، با مواصلت بین حاکمان بزرگ بارکزایی و کیانی، مبدل به یک سرزمین یکپارچه و متحد بود و اقوام بلوچ، افغان و فارس در انسجامی بینظیر به حل مسائل خود و وحدتی وصفناپذیر میپرداختند.
به گزارش پایگاه خبری سیستان و بلوچستان: دستانی از بیرون مداخله کرد و با دسیسههای انگلیسی آمیخت و این منطقهی وسیع که از نظر اجتماعی و فرهنگی درهمتنیدگی داشت، از هم پاشید.
در سیستان خاندان انگلیسی خزیمه، در سرحدات، خاندانی تسلیحشده و ستارهگرفته و در مکران چندپارگی قومی رخ داد تا حکومتهای مرکزی بتوانند خراج بیشتری گیرند و سیاست انگلستان را در تفرفهاندازی و حکومتکردن به اجرا بگذارند، این استراتژی در حوزهی شرقی ایران در حال اجرا بود و این ناحیه را به عقبماندهترین بخش ایران از نظر توسعهیافتگی سوق داد که شاخصهای توسعهی آن در آخریننفسهای حکومت پهلوی دوم، در تاریخ ثبت است.
نوری منفجر شد، لمعات روشنیبخش آن با نام انقلاب اسلامی، بر منطقه تابیدن گرفت، در دههی اول انقلاب اسلامی با فرمانهای روحبخش امام خمینی(ره)، فرق را برای زدودن فقر از چهرهی منطقه، کنار زد و نظام جمهوری اسلامی ایران، تمامقد برای محرومیتزدایی منطقه قیام کرد و چه زیبا در زیرساختهای عقبافتاده، تغییر ایجاد کرد.
استاندارانی نیز ماموریت اجرای سیاستهای حکومت را در استان داشتند، متنوع، اقتدارگرا، دلسوز، غیربومی، بومی، از استانهای همسایه تا بومیان استانی، سیاس، حراف و گاهی تفرقهانداز و کینهجوی منطقهای.
امروز با گذشت یک چلهی پرتجربه، سبدی مملو از آزمونهای خوشخیم و گاه بدخیم، برای انتصاب استانداری دیگر، نقطه سر خط قرار گرفت.
اینبار رئیسی وعدهی انتصاب استاندار ویژه برای جهش در توسعهی استان سیستان و بلوچستان را داده است.
این سخن، در مجامع مختلف ملی و استانی، بازتابهای متنوعی داشته است. گاه نام فردی بهعنوان گمانه طرح میشود و همه بر روی آن چکش میکوبند، اما به نظر میرسد، به دلایل مختلف این بار نیز استان ما در همهمهی رابطهمداری گم شود و باز ازمون و خطایی دیگر رخ دهد.
از مهمترین مولفههای توسعهیابی یک منطقه، وجود یک استاندار چندبعدی و پابهرکاب، انقلابی با روحیهی جهادی است. استان سیستان بلوچستان در بدو پیروزی انقلاب از عقبماندهترین مناطق کشور، بیست پله پایینتر بوده است. امروز با همهی کارهایی که در استان شده، همچنان ده پله از عقبماندهها پایینتر است.
باید در این دولت که ادعای کار انقلابی دارد، تکلیف توسعهی استان مشخص شود و مردم استان از وعدههای طولانی، بیکاری، فقر، توسعهنیافتگی، توهین و نگاه پلشت نجات یابند.
اسامی آدمهایی که تا کنون بر سر زبانها جاری شده، فاقد چنیت ظرفیتی هستند که گاه انسان به این نتیجه میرسد که استان ما فاقد استاندار باشد بهتر از بعضی از اینها است.
تعجیل در انتصاب استاندار لازم است اما کافی نیست. دولت آقای رئیسی باید در انتخاب کانون توسعهی استان، جوانب مختلف شخصیتی فرد را مورد مداقه قرار دهد، از دستگاههای امنیتی، وکلای مردم، روحانیت مترقی، گروههای مختلف فعال در ستادهای هماهنگی نیروهای انقلابی، اهل توسعه و سرمایهگذاری بخش خصوصی، مشورت بگیرد سپس فردی مورد وفاق را برگزیده، منصوب نماید تا این شخصیت، در انتخاب مدیران استان، بتواند نقشی سالم و مبتنی بر تحول ایفاء کند.
اگر دولت آقای رئیسی نیز چون قبلیها، در تلهی رابطهمداری(مکانی، قومی، جناحی و مذهبی) بیفتد، باید فاتحهی استان را خواند و میخهای باقیمانده را بر تابوت استان کوبید و به خدایش سپرد.
امید داریم انشاءالله آقای رئیسی به این مهم بیش از همهی مسائل استان توجه نموده، تیمی قوی، انقلابی و جهادی را مامور احیاء استانِ از نفسافتادهی سیستان و بلوچستان نماید.
انتهای پیام
برچسب ها :استاندار ، رییس جمهور ، سیستان ، عباس نورزایی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰