تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۷:۰۶
کد خبر : 3716

ظرفیت همکاری‌های تجاری ۲ کشور ایران و پاکستان حداقل پنج میلیارد دلار است

ظرفیت همکاری‌های تجاری ۲ کشور ایران و پاکستان حداقل پنج میلیارد دلار است

  سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: قبل از شیوع کرونا حجم تجارت ایران و پاکستان ۱.۵ میلیارد دلار بوده و اکنون با گذشت ۲ سال از این شیوع به ۱.۱ میلیارد دلار کاهش یافته این در حالی است که ظرفیت همکاری‌های تجاری ۲ کشور حداقل پنج میلیارد دلار است.

 

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: قبل از شیوع کرونا حجم تجارت ایران و پاکستان ۱.۵ میلیارد دلار بوده و اکنون با گذشت ۲ سال از این شیوع به ۱.۱ میلیارد دلار کاهش یافته این در حالی است که ظرفیت همکاری‌های تجاری ۲ کشور حداقل پنج میلیارد دلار است.

به گزارش پایگاه خبری سیستان و بلوچستان به نقل از ایرنا، ایرج حسن پور روز دوشنبه در نهمین اجلاس کمیته مشترک تجارت مرزی سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان پاکستان اظهارداشت: تاریخ ایران و پاکستان بسیار غنی است و این ۲ کشور از تمدن و اشتراکات زیادی برخوردار هستند و سراسر مرزهای غربی پاکستان به سیستان و بلوچستان متصل بوده و این می‌تواند خود یکی از اصلی ترین عوامل توسعه باشد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از دیرباز براساس حسن همجواری روابط سیاسی و اقتصادی مثبتی داشته و ایالت بلوچستان پاکستان با این استان نیز به لحاظ مشترکات فراوان در مسایل فرهنگی، دینی، مذهبی و اقتصادی همواره همکاری‌های رو به رشدی داشته‌اند.
سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: ایران و پاکستان از ظرفیت بالایی در زمینه های مختلف اقتصادی برخوردار هستند دو کشور می‌توانند بخشی از نیازهای خود را با استفاده از تجارب و دانش یکدیگر در نوع کیفیت تامین نمایند به‌عنوان‌مثال کشور پاکستان در نساجی و چرم و کشاورزی قابلیت های خوبی دارد و ایران نیز محصولات خام نفتی، محصولات کشاورزی و صنعتی تولید می کند.
وی افزود: با این حال همکاری اقتصادی دو کشور در سطح قابل قبولی نیست و مشکلات و موانعی در این بین وجود دارد که باید برطرف شود.
حسن پور خاطرنشان کرد: رفع مشکلات تجاری و فراهم شدن شرایط برای توسعه تجارت با پاکستان از دیگر برنامه‌هایی است که ایران برای افزایش ارتباطات خود با کشورهای همسایه دنبال می کند.
وی بیان کرد: ایران و پاکستان در زمینه مبادلات تجاری مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند که با توسعه همکاری‌ها از جمله در زمینه‌های حمل و نقل کالا، تهاتر محصولات و کاهش تعرفه ها و ایجاد بازارچه‌های مرزی می توان مشکلات بسیاری را از میان برداشت.
سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: قرار گرفتن در منطقه استراتژیک و برخورداری از قابلیت حمل و نقل ترکیبی در چهار بخش ریلی، دریایی، هوایی و زمینی مهمترین ظرفیت و امکان بالقوه‌ای است که باید به بالفعل تبدیل شده و نهایت بهره برداری را از آن به نفع منافع ۲ منطقه ببریم.

وی بیان کرد: از جمله موارد مهم در توسعه اقتصادی ۲ منطقه توسعه بازارچه‌های مرزی است بازارچه‌ها و پایانه‌های مرزی برای توسعه یک منطقه از جوانب مختلف از جمله توسعه امنیتی، اجتماعی و فرهنگی دارای اهمیت است و می‌تواند مردم محلی را منتفع کند و بر سطح معیشت و درآمدها تاثیر چشمگیری بگذارد.
حسن پور ادامه داد: بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان در زمینه صادرات و واردات از فعال ترین بازارچه های کشور محسوب می‌شوند و عمده محصولات صادراتی این بازارچه‌ها سیمان، سیب درختی، کاشی و سرامیک است
وی افزود: ظرفیت بسیار زیادی در توسعه بازارچه‌های مرزی مشترک میان ایران و پاکستان به لحاظ کمیت و کیفیت وجود دارد و امید است از سال آتی تعداد این بازارچه‌ها با همکاری کشور پاکستان افزایش یابد.
سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: سیستان و بلوچستان یکی از راه‌های سهل و امن دسترسی پاکستان به خاورمیانه و کشورهای اروپا و آفریقا است که این موضوع یک موقعیت طلایی را برای این استان و کشور همسایه فراهم کرده است.

وی بیان کرد: در حوزه دریا ذخایر غنی آبزیان صنایع کشتی‌سازی در کنارک و وجود کشتی های مدرن صید و صیادی، اراضی مستعد پرورش میگو از دیگر از این ظرفیت‌ها ست که زمینه‌های همکاری مناسبی را با بلوچستان پاکستان فراهم می‌کند
حسن پور گفت: وجود مناطق آزاد تجاری صنعتی چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان با امتیازات ویژه برای سرمایه گذاری های تولیدی و خدماتی امکان پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت بالا راهیابی به آبهای آزاد با نوار ساحلی ۴۰۰ کیلومتری در دریای عمان از جمله ظرفیت های بالای استان است.
وی افزود: ۲ بندر گوادر و چابهار را به عنوان ۲ بندر مکمل و بخش مهمی از یک پروژه کلان هستند که توسعه مکمل و همزمان این ۲ بندر و تقویت نقش آنها در مسیر ترانزیتی شرق به غرب و کریدور شمال-جنوب می‌تواند به نفع مردم هر ۲ کشور باشد چرا که از این طریق اقیانوس هند به فلات ایران و از آنجا به اوراسیا و اروپا متصل می‌شود.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: توسعه خطوط ریلی سیستان و بلوچستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور شرق به غرب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همچنین جایگاه استان در کریدور ریلی استراتژیک (ایران- ترکیه- پاکستان) از جمله مزیت هایی است که می تواند زمینه های همکاری با کشورهای همسایه را فراهم کند.
وی بیان کرد: این خط آهن با توجه با اتصال آن به خطوط آهن کشورهای اروپایی رویدادهای بسیار مهم در عرصه اقتصادی هر سه کشور به شمار می‌رود و به گسترش پیوندهای اقتصادی و دیپلماتیک بین پایتخت‌های این سه کشور کمک خواهد کرد.

حسن پور بیان کرد: بازرگانان هر سه کشور می‌توانند با استفاده از این خط آهن که هم‌اینک فقط به حمل و نقل کالا اختصاص دارد به مبادلات تجاری خود وسعت ببخشند.


وی افزود: با راه‌اندازی این خط تولیدکنندگان و بازرگانان ترکیه به بازار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری چین دسترسی پیدا خواهند کرد و چین می‌تواند از راه خشکی کالاهای خود را به بازارهای اروپا ارسال کند ایران و پاکستان و دیگر کشورهای منطقه نیز می‌تواند از طریق این خط آهن کالاهای خود را بدون پرداخت عوارض به چین صادر کنند.
سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: یکی از مهمترین ابزارهای جهانی شدن اقتصاد ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که این مهم به ویژه در مناطق مرزی کشور با توجه به وجود ظرفیت‌های لازم و فرهنگ تجاری بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند؛ منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه فرصتی مناسب جهت توسعه تجارت در منطقه است.
وی گفت: توسعه و گسترش فعالیت‌های صادرات، وارداتی و ترانزیت کالا منجر به افزایش اعتبار و نقش‌آفرینی سیاسی و اقتصادی کشور در سطح بین‌المللی استفاده از ظرفیت‌های مازاد در امر حمل و نقل کشور، رشد اشتغال و سرمایه‌گذاری، کسب درآمد از طریق شبکه حمل و نقل، رونق صنعت بیمه، کاهش فعالیت‌های کاذب و بهبود روش‌های حمل و نقل از طریق ایجاد و تجهیز سیستم انبارداری مدرن و ایجاد ارز افزوده در بخش حمل و نقل و ارتباطات می‌شود.

حسن پور بیان کرد: ۱۲ گمرک فعال سیستان و بلوچستان شامل گمرک زاهدان، ایرانشهر، سراوان، زابل، میلک، میرجاوه و چابهار منطقه آزاد چابهار و پیشین کار خدمت‌رسانی به تجارت و ترانزیت کالاها و محصولات را تسهیل کرده است.
وی افزود: همچنین وجود ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی با مساحتی حدود چهار هزارو ۳۶۲ هکتار از دیگر ظرفیت های این استان است به طوری که این شهرک های صنعتی با دارا بودن زیرساخت های مورد نیاز و شرایط سخت در واگذاری زمین و معافیت‌های مالیاتی ۱۳ تا ۱۰ ساله شرایط مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم کرده است.
سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی زاهدان با ۹۰۰ هکتار مساحت از مزیت های زیادی از جمله همجواری با خط آهن نزدیکی به مرز و بارانداز برخوردار است.
وی افزود: همچنین احداث شهرک های صنعتی مشترک در نقاط مرزی ایران و پاکستان می تواند حلقه وسیله مهمی در توسعه صنعتی ۲ استان مرزی ایجاد کند.
حسن پور خاطرنشان کرد: وجود پنج فرودگاه فعال شامل فرودگاه بین‌المللی زاهدان، فرودگاه‌های زابل، ایرانشهر، کنارک و سراوان در سطح استان از مزیت‌های قابل توجه و موثر سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.