ازدیاد شهرستانها، عقبماندگی زیرساختها، چالش تقسیمات کشوری

استان سیستانوبلوچستان، تا چندی قبل از هشت شهرستان بزرگ تشکیل شده بود که سالها مرکز تعاملات مراکز بخشها، دهستانها و روستاهای زیادی بودند. به گزارش پایگاه خبری سیستان و بلوچستان براساس طرحهای تقسیمات کشوری، در حال حاضر مراکز بخشهای همین هشت شهرستان، تبدیل به شهرستانهای جدیدی شدهاند و اینک به بیش از سه
استان سیستانوبلوچستان، تا چندی قبل از هشت شهرستان بزرگ تشکیل شده بود که سالها مرکز تعاملات مراکز بخشها، دهستانها و روستاهای زیادی بودند.
به گزارش پایگاه خبری سیستان و بلوچستان براساس طرحهای تقسیمات کشوری، در حال حاضر مراکز بخشهای همین هشت شهرستان، تبدیل به شهرستانهای جدیدی شدهاند و اینک به بیش از سه برابر یعنی ۲۶ شهرستان، افزایش یافته است.
بهجز شهرستانهای قدیمی که تا حدودی دارای جادههای اصلی نسبتاً نزدیک به استاندارد هستند، جادههای بینشهری اغلب شهرستانهای دیگر از نوع جادههای فرعی هستند.
این نوع جادهها بدواً بهعنوان جادهی روستایی و اغلب با آسفالت سرد ساخته شده و به مرور با مرمتهای بیشمار و تعویض با آسفالت گرم، زیر بار ترافیکهای بالای استان، بالاخص ترافیکهای ناشی از فعالیت سوختبرها در وضعیتی نابهنجار قرار گرفته است.
اخیراً از جادهی ایرانشهر به مهرستان-سیبوسوران و سراوان تردد میکردیم، در خیلی از نقاط، مسیر فاقد ابنیهیفنی پل و در قسمتهایی هنوز آبنماها با تبعیت از توپوگرافی زمین وجود داشت.
بهدلیل هجوم خودروهای سوختبر، شاهد سرعتگیرهای فراوان در خیابانها و جادهها بودیم که اغلب به صورت غیراستاندارد ساخته شده و خسارات زیادی به مالکان خودروها وارد میکند.
یکی دیگر از زیرساختها که موجبعقبماندگی سکنهی این مناطق شده است، شبکهی فیبرنوری است.
متاسفانه، دسترسی به اینترنت در این شهرستانها وضعیتی وخیم دارد. خدمات عمومی شهری، اداری، آموزشی و بهداشتی، دستخوش قطعیهای مکرر و عدمدسترسی میباشد.
از جمله عدمتوسعهیافتگیهای عمده، وضعیت عمران شهرهای جدیدالتاسیس استان میباشد. گرچه برای ساماندادن خیابانها و تاسیسات عمومی این شهرها، اعتبار خیلی زیادی لازم نیست، اما بهدلیل سیاست خودگردانی اعتباری، ظرفیت درآمدی اندک این شهرها حتی تکافوی هزینههای بالای نگهداری و مرمت را نمیکند، چه رسد به ساختوساز و توسعهی شهری، بنابراین بهنظر میرسد دولت معظم از محل ردیف عمرانشهری، اعتبارات قابلی برای زیرساختهای شهری در اختیار شهرداریهای نوپا قرار دهد.
امید داریم با ابتکار عمل ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دادن اختیارات ویژه به استاندار سیستانوبلوچستان، با تامین اعتبارات جهشی و تاکید بر آمایش سرزمین، این عقبماندگی تاریخی، در یک برنامهی کوتاهمدت جبران شود.
یادداشت/ عباس نورزایی
برچسب ها :آسفالت سرد ، جاده ایرانشهر مهرستان ، جاده های بین شرعی ، سوخت برها ، شبکه فیبر نوری ، عباس نورزایی ، وضعیت نابه سامان
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰